Tunnbröd recept

Jag har fått synpunkter på att jag borde lägga ut mina recept på bloggen. Och det är inte så lätt. Det är inte alltid som jag har något recept. Men här kommer iallafall mitt recept på Tunnbrödet:

75 gram (vanlig) jäst
7 dl vatten
2 dl lättfil (eller annan fil)
1 msk salt
2 msk brödsirap (ungefär, jag häller bara i lite)
3 msk rapsolja (ungefär, jag häller bara i lite)
1 msk anis
1 msk kummin
så mycket rågsikt (och helst då från Stora Hällsta Kvarn och Lantbruk) att degen blir "lagom" (kanske ca 2 liter, jag mäter inte, jag känner efter hur degen känns).

Anis och kummin ska stötas i mortel, så smaken kommer fram.
Jag rör i jästen i det ljumma vattnet, och är jättenoga så att inte degvätskan blir för varm.
Blandar allt noga i köksmaskin.
Låter degen vila en halvtimme lite drygt.
Arbetar degen igen.
Delar degen i 16 delar, som jag rullar till runda bollar och låter vila på bordet.
Sätter ugnen på varmluft 230 grader, och sätter in en (tom) plåt.
När ugnen är varm, och bullarna jäst en stund börjar jag baka ut en kaka.
Kavlar först lite med vanlig kavel och sedan med kruskavel, ganska tunt. En kaka blir alltså större än en flat tallrik.
Man måste ta mycket mjöl, både på kaveln och på bordet, annars fastnar det.
Så lyfter jag upp den färdigkavlade kakan på en "baka-fjöl", det är en 12-15 cm bred, en halvmeter lång och bara några mm tjock "bak-spade". Kakan är så stor att den hänger ner på båda sidor av "spaden". Då vecklar jag helt enkelt ut den på plåten i ugnen.
Och gräddar ungefär 3 minuter.
När den är klar (den ska inte ha speciellt mycket färg, då blir den hård, och jag vill ha brödet mjukt), lyfter man ut den med "bak-spaden", borstar av det mesta av mjölet och lägger den på ett galler.

Under tiden som den första kakan gräddas hinner jag kavla nästa bulle.
Den gräddas och läggs sedan uppe på den första i en hög (så hålls bröden mjuka och tar inte så stor plats).
Och så vidare......

Vore spännande att höra om någon provar receptet.

Mmmmmmm, nu blev jag hungrig igen. Inte bra. Kan det vara den stärkande promenaden från ABB eller den timslånga Vattengympan, så att det fattas lite kolhydrater?
Men tunnbrödet är slut, så jag får trösta mig med det grova brödet från bageriet i Vemdalen. Det är också väldigt gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0