Bak och mat

Jag tror att det som är härligast med julen är alla dofter. Först maten; saffransbröd, pepparkakor, nygrillad skinka, julkorv, sill.

På lördagen hjälpte A och S mig baka pepparkakor:


A gjorde grisar.

Den här bilden är verkligen S, den andra är A
S kan också baka pepparkakor.

E grillade skinkan, ordentligt kryddad med paprika och chilipeppar som vanligt. Himmelskt gott!

Idag har jag bakat saffranskransar, en som vi ska ta med till Vemdalen och en till gammelfarmor M. Hon hade glömt bort att jag lovat henne det tidigare, men blev jätteglad när jag kom ner men kransen.
Drack tre koppar kaffe hos henne, de första kopparna på över två veckor, och pratade länge. Så inatt kommer jag inte att kunna sova en blund.
M är otroligt klar för sina 90 år, och var lite bekymrad att hon inte hade kunnat baka något i år.

Och idag har vi ätit julkorv. Med apotekets senap. Gott, gott!

Undrar hur J har det, och komisen Em. På resa i Thailand. Med en varm halvliter julmust i ryggsäcken. Den ska avnjutas på julafton tillsammans med ett paket pepparkakor. Kram på dig J om du läser detta!

Tänke på J & Em igår också. Vi var bjudna till B & J-E på julfest. Först glögg ute vid elden. Det brann vackert i en eldkorg när vi kom upp. M & B hade redan kommit, och stod med glöggmuggar i sina händer och tittade på den vackra elden.
Sedan mat inne. Tur var det, för det var kallt ute även om elden värmde.
Räksallad med lime, tre olika sorters sill. Den godaste var matjessill med creme fraiche, dill och romkorn. Den hade J-E gjort "på frihand". Måste försöka göra nåt liknande i jul. Och så fanns det skinka. Och Janssons frestelse. Och vitlökskorv. Mmmmmmmm.
Och till efterrätt pepparkakskryddad chokladmousse.
Vilken kväll!

Så underbara vänner jag har!

S från Stockholm kom förbi imorse med kjol och klänning som jag glömde på Kung Carl när jag och E var i Stockholm på Regina Spektors konsert. Hon var på väg till Vemdalen med sin familj, och tog sig tid att komma förbi med mina kläder. Så snällt!  

Och nu vill jag säga något viktigt:
Ja det härligaste med julen är kanske alla goda dofter!
Och det härligaste med livet är alla goda vänner!
Tack alla mina vänner för att ni finns!!!
Ni är guld värda!



Kommentarer
Postat av: Julia

Vad mysigt det later med julen hemma. Du anar inte hur hungriga vi blir pa julmat just nu! Riktigt plagsamt faktiskt! Men vi ser fram emot julmusten och pepparkakorna imorgon och kanske blir det kalkon ocksa! :) Halsa alla!

Kram Julia

2009-12-23 @ 10:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0